Don Khone - Stung Treng (Cambodja)

31 oktober 2019 - Stung Treng, Cambodja

Gisteravond gekeken of ik een bootticket kon regelen. Ik moet tenslotte van het eiland af. Ik had de keus of naar de haven te fietsen dan is een overtocht 20.000 kip (€2) of een privé boot voor 80.000 kip (€8). Die letterlijk voor mijn kamer stopt. De boot in de haven gaat alleen weg als ie vol. Ik had gelezen dat dat wel eens een uur kan duren en die tijd heb ik niet. Ik moet 86 km fietsen, de grootste waterval van Zuidoost-Azië bezoeken en de grens over naar Cambodja. Dus privé boot.

Bootje lag klaar voor mijn deur en het regende pittig. Ik had het zelfs koud. Het was wel een mooie tocht van 35 min over de Mekong.

Na aankomst in Nakasang gelijk naar de watervallen gefietst. Deze zijn indrukwekkend maar zo groot vond ik het niet. Het was  spiegelglad op de houten paden langs de waterval. De uitdaging was bijna groter dan het fietsen.

Daarna naar de grens. Laos was snel ze wilde alleen twee dollar voor een stempel hebben. Door naar de grens met Cambodja in een enorme regenbui. De beambten voor de deur zei hgtujvx kvftjbcgk lpuhbct. Dat begreep ik natuurlijk meteen 😳. Klinkt als Engels alleen het is geen Engels. De rest van de beambten was lekker met de telefoon bezig dus toch maar even gevraagd of ik iets moest doen. Ja een piepklein formulier, grote ansichtkaart invullen. Na wat gepriegel was ik klaar. Op naar loket 1, je moet nog een z’n formulier invullen🤔. Maar ze zijn op, je moet nog z’n formulier invullen ja maar ze zijn op. Oh de formulieren zijn op 😬. Loket 2, 3 en 4 gingen vlot.

Het regenden echt hard dus ik dacht dit moet zo snel mogelijk stoppen, en het stopte! En wie me niet geloofd jullie waren er niet bij ( Youp van het Hek) 🤪.

Maar het was van korte duur dus de hele dag door de regen gefietst. Ik dacht dat Laos een stuk armer was dan Cambodja maar hier is dat absoluut niet zo. De wegen in Cambodja zijn ronduit slecht. Soms zit er asfalt tussen het gravel.  Voordeel van regen geen stof!

Onderweg nog wat gegeten. Er stonden drie grote pannen op een tafel dus even kijken wat oma gefabriceerd heeft. Het één was nog vager dan het andere. Dus voor de minst vage gekozen.

Eten onderweg in Cambodja gaat wel een dingetje worden. Ze eten echt alles en ik dus zeker niet.

Na flink ploeteren in Stung Treng aangekomen. De eerste drie hotels waren vol en dat is een slecht teken. Misschien had het te maken hoe ik eruit zag. Ik zat onder de rode blubber 👻.

Maar het vierde hotel was raak. Prima hotel. Gelijk ook een taxi geregeld voor morgen. De route morgen zou 147 km zijn maar over zulke slechte wegen is dat niet te doen. Het is ook het advies in mijn routeboekje om een taxi te nemen. De chauffeur kwam gelijk. Wat ik dan wel spannend vind is dat ik nu al moest betalen. Dat wilde ik niet dus heb het aan het hotel betaald. Als hij niet komt krijg ik mijn geld terug. Maar ik denk dat het wel goed zit.

Voor het hotel is een groot plein met eetstalletjes dus ik dacht hier kan ik vast lekker eten.

Maar na beter kijken 😎 toch liever niet. Het waren gebakken kikkers, sprinkhanen, kevers en piep kleine vogeltjes  🤢.