Kampot - verblijf (Bokor Hill)

9 november 2019 - Kâmpôt, Cambodja

Gisteravond in een smoezelig maar gezellige bar terecht gekomen die ook mijn favoriete type bier schenkt IPA! Dat is hier zeldzaam.

Vandaag besloten om nog een dag te blijven dus een dag extra geboekt. Is het morgen Independence Day😳 is dezelfde kamer twee keer zo duur. Ging nog iets van de prijs af maar goed.

Het voordeel van de Franse is, meer weet ik er niet zo èèn, twee, drie is dat er in deze hoek van de planeet bakkers zijn. Dus uitgebreid ontbeten omdat ik flink aan de bak moet op mijn vrije dag 🤔 (85 km).

Ik ben ooit eerder in Cambodja geweest met een motor vakantie. Ook in Kampot waar ik nu zit. Hier niet ver vandaan is Bokor Hill. Dat zegt jullie denk ik niks. Maar bovenop de berg hebben de Franse in 1930 een casino en een Resort gebouwd. Bizar detail is dat het nooit in gebruik genomen is en dus totaal vervallen is. Het is wel het decor geweest voor de film “The Shining” met Jack Nicholson.

Toen ik daar op vakantie was in 2006 hebben we nooit het eindpunt van Bokor Hill gehaald. Omdat de weg er naar toe bijzonder moeilijk was om te rijden, geen asfalt en letterlijk door de jungle. Toen brak een mede reizigster haar voet (had 20 jaar niet op een motor gezeten) en moest toen in de volgauto. De volgauto belande toen even later op zijn kant in de berm. Hoeveel pech kan je hebben. Ik dacht stiekem dit is dus avontuurlijk reizen.

Lang verhaal kort ik ben die berg dus op gefietst. Ik begon in de hitte van 38 °C en ik moest 35 km klimmen. Maar de weg was dus gewoon nieuw. Niks off-road maar Chinees asfalt. Veel mensen hadden wel bewondering voor die sukkel op de fiets (voor $10 brengen ze je naar boven). Veel duimpjes en “are you oké?”  ja hoor gaat fantastisch. Ik kreeg zelfs water. Hoe hoger op de berg, ik heb 1350 mtr geklommen hoe kouder het werd.

Na uren buffelen was ik boven. Hebben die malle Chinese het casino omgebouwd in een karaoke bar en het hotel opgeknapt zodat je er kan logeren. Heb ik me daarvoor uit de naad getrapt?

Ik wist het al omdat ik gekeken had of ik zelf naar boven kon fietsen.

Naar beneden ging bijzonder vlot. Ik ben als een motorcoureur op mijn fiets naar beneden gegaan. Brommers, auto’s, tuktuks hielden me niet meer bij.

Ik had nog niet veel over mijn fiets gezegd. Deze is nieuw en speciaal voor mij gemaakt, behalve de naaf dan. Hij is echt goed, het frame is zeer stijf waardoor de fiets erg stabiel is. Waardoor je makkelijker sneller kan fietsen en dat doe ik dus ook. De remmen, de riem aandrijving en de verlichting zijn erg goed. Veel technische Cambodjanen vinden de riem erg interessant 🧐 .

Nu weer naar mijn favoriete restaurant waar ik gisteren ook was. Ik hoop dat betalen gaat lukken. Je pint hier namelijk dollars maar wat echt ontzettend rottig is je krijg alleen maar honderdjes.

Die willen ze nergens wisselen. Snap ik ook wel het is bijna een maandsalaris. Dus misschien moet ik wel afwassen 🧽. Zo ben ik tenslotte ook mijn werkzame leven begonnen 😬.

1. Iwan:
    9 november 2019
    Daan het blijft genieten je reislog. Elke dag kijken we even met plezier.
  2. Daan:
    10 november 2019
    Leuk om te horen. Ik ga proberen om het de hele vakantie bij te houden.
  3. Alice:
    14 november 2019
    Leuk verhaal dit met leuke weetjes. Hoe hard ging je dan naar beneden?