Long Xuyen - Can Tho

18 november 2019 - Can Tho, Vietnam

Na een goed ontbijt en een korte nacht. Wederom door Max  maar het was de moeite waard. Wel een enorm geklooi om de internetverbinding aan de gang te houden. Maar Max heeft Interlagos Brazilië gewonnen en daar gaat het om.

Het is een behoorlijk gekkenhuis in deze stad. Maar ik heb het weer overleefd het zijn tenslotte maar langzaam rijdende brommers. Maar het zijn er gewoon ontzettend veel.

Op naar de ferry. Dat moet je ook zien als een formule 1 race. Je gaat je eerst kwalificeren, je probeert zo snel mogelijk je kaartje te kopen. Je portemonnee openen duurt veel te lang dan hangen de Vietnamese al over je fiets heen voor hun kaartje. En niet gepast betalen is een soort gridstraf.

Dan moet je 2 mtr verderop je kaartje weer inleveren 😳. Dan ga je door naar de volgende ronde. Wachten voor een groot hek. Eerst de auto’s en de vrachtwagens dan de rest. Als het hek open gaat ga je als een dolle maar de ferry. Ik weet niet zo goed waarom het zo gaat, maar waar ze niet van terug hebben is dat ik op een fiets veel sneller ben. Ik haal ze allemaal in en fiets tussen de auto’s en de vrachtwagens door naar voren. Wat bijzonder is dat Vietnamese totaal geen idee hebben van grote en afstand. Ze doen net of die gekke brommertjes 1,5 mtr breed zijn. Sommige zijn dat trouwens ook, het zijn soms ware kunstenaars met wat er op een brommer past. Als de ferry aankomt aan de overkant dan ga natuurlijk niet wachten tot de ferry is aangemeerd en de rijplaat omlaag is. Nee je gaat gelijk de ferry af. Ik wacht gewoon even en haal ze dan toch weer in. Ik heb al een paar ferryraces gewonnen 🤪.

Het was een mooie route door de Mekong delta. Eigenlijk zo als gisteren.

Een groepje schoolkinderen fietste een stuk met me mee. Ze hebben allemaal, ze kwamen om de beurt naast me fietsen, gevraagd hoe ik hete en waar ik vandaag kwam. Dan vinden ze helemaal geweldig. Jammer is dat ze verder geen woord Engels spreken. Maar het was erg grappig en ze hadden de grootste lol.

Op de volgende ferry werd er eerst even aan mijn fietst gevoeld 😳, daarna aan de fietstassen 😬 en toen aan mij 🙀. Het leek wel of er een check werd gedaan of ik echt was o.i.d.

Ik heb via internet een uitstekend hotel gevonden in Can Tho. Hier blijf ik twee dagen om even wat bij te komen. Ik moet daarna nog drie dagen fietsen naar Saigon mijn eindbestemming. Daar ben ik dan drie nachten. Daar moet ik ook mijn fiets weer inpakken.

Maar eerst Can Tho. Dat is een grote stad met veel toeristen. Dat vind ik nu niet zo erg. Het zorgt voor wat leven in de brouwerij en je kan een biertje op een terras doen. Dat doe ik dus ook.

1. Monique:
    19 november 2019
    Wat een mooie vakantie heb jij! erg leuk om je zo te mogen ‘volgen’ Daan, je baard staat leuk!!
  2. Daan:
    21 november 2019
    Monique bedankt. Het is een leuke maar ook een intensieve vakantie. Ps baardje is er weer af.