Kampong Cham - Phnom Penh

4 november 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Gisteravond een pizza gegeten die eigenlijk gewoon pizza was. Wat dan wel apart is dat je dan bier met een rietje krijgt. Maar ik wilde ook geen “Eye” in mijn bier. Er zijn hier genoeg gerechten met oogjes 🤪.  Eye is ijs. Ze hebben wat moeite met de s.  Anders gezegd ze spreken geen letter Engels.

Wederom slecht geslapen door Max maar dat is mijn eigen schuld. Stond weer om 2:00 naast mijn bed en ging weer terug om een uur of 4:00. Om 6:30 ging de wekker 🙀. Het is tenslotte vakantie.

Ik was niet vooruit te branden maar toch op tijd ontbeten. Ei met drie stokbroodjes besteld. Dat vond de vrouw des huizen wel veel. Maar toen ik zei dat ik naar Phnom Penh ging fietsen heeft ze gelijk een broodje voor me ingepakt 😍.

Fietsen ging als een speer alleen de slechte weg was inderdaad slecht, rode gravel met alleen maar gaten in de weg. Als er een auto, die reden er niet veel, voorbij reed stikte ik zo wat de moord. Zonnebrand en rode stof doet ook wel wat met je uiterlijk 👹.

Nog even een colaatje onderweg gekocht begint die vrouw een enorm verhaal tegen me af te steken. Laten blijken dat ik haar wel hoor maar er geen snars van begrijp. Maar dat hielp niet echt.

Op zo’n 20 km van Phnom Penh storten ik een beetje in. Het was warm en had geen snickers meer om uit de verpakking te likken en had oneindige dorst. Gelukkig stond er een kraampje die een soort ijs shakes maken. Gekozen voor een limoen shake die echt geweldig smaakte. Ik heb daar bijna een half uur gezeten en de vrouw vulde steeds mijn beker bij. Ik denk dat het nodig was. Want ik was weer up and running.

Uiteindelijk in iets meer dan vijf uur (110 km) in Phnom Penh aangekomen dat is het beste gemiddelde van mijn reis tot nu toe.

Ik ben eerder in Phnom Penh geweest maar wat is deze stad aan het veranderen. Het is een grote bouwput waar tientallen wolkenkrabbers uit de grond gestampt worden. Gelukkig is het oude centrum nog hetzelfde.

Ik zit in een meer dan prima hotel met een groot zwembad en een jacuzzi op het dak. Ik zou hier twee dagen blijven maar heb gelijk nog een dag extra gedaan. Dan heb ik namelijk vakantie.

Het verkeer in de stad is een gigantische uitdaging als loopt, fietst, rijdt, kruipt door elkaar. Stiekem vind ik dat dan wel weer leuk.

Wat wel even omschakelen is is dat ineens iedereen wat van je wil en dat is vermoeiend.

Nu net prima gegeten en ga zo even wat drinken en op tijd naar bed. Omdat ik best wel gaar ben.

Vandaag heb ik dus het eerste deel van mijn reis erop zitten. Ik heb nu 1100 km gefietst en ga dus aan mijn tweede routeboekje beginnen en die eindigt in Saigon. Dat is ruim 900 km fietsen. Het is tenslotte vakantie.