Lost in Laos door kapotte GPS

5 november 2023 - Luang Prabang, Laos

Ik word lekker laat wakker. De stroom blijkt uitgevallen en ik sta in het pikkedonker te douchen. Gelukkig ken ik mijzelf dus ik verschijn toch fris en fruitig bij het ontbijt.

Na het ontbijt ga ik mijn planning herzien omdat ik een groot deel heb gesmokkeld met de laatste boottocht. Dat is dus zes dagen minder fietsen. Maar ik zou ergens anders op de route een transfer regelen om één groot (200 km) stuk niet twee keer te moeten fietsen. Maar omdat ik de boot heb genomen hoef ik dat stuk niet twee keer te fietsen maar één keer en dat ga ik dus fietsen. Snappen jullie het nog?

Ik moet wel de GPS tracks omdraaien. Dat zou moeten kunnen op mijn GPS apparaat maar die heeft ineens een hele nare storing. Hij wil update maar daar komt hij niet uit en zit in een loep.

Op internet zie ik dat het vaker voor komt. Even aan de computer hangen en een bestandje weggooien. Maar ik heb geen computer. Ik mag de computer van het hotel gebruiken. Nu is echt alles oud en bijna heel in Laos maar het hotel heeft een hypermoderne MacBook en daar wil mijn GPS apparaat niks mee te maken hebben althans ik heb niet de juiste kabel. Dus in de stad koop ik een kabel voor een ton (is €5)! Maar dat werkt niet. Nu moet ik mij niet aanstellen maar ik ben best afhankelijk van de GPS.

Maar goed internet kan je vriend zijn. Dus na flink zoeken zou ik de oplossing hebben maar dat weet ik pas over 15 uur?!!?!

Je moet de batterijen eruit halen zodat de GPS compleet stroomloos is. Dat gaan we de volgende dag zien.

Dit is natuurlijk voor de lezers niet echt interessant maar voor mij des te meer. Ik wil wel weer thuiskomen en niet eeuwig in Laos verdwaald zijn.

Om niet mijn hele dag te laten bederven door dat apparaat ga ik de stad verder verkennen. Nog even cappuccino met een taartje. Naast mij zitten twee hype Lao pubermeisjes. Met heel veel moeite maken ze samen Engelse zinnen. Maar als ik antwoord geef kijken ze toch wat glazig en snappen er weinig van.

In het hotel even het zwembad onveilig maken.

Omdat ik mij niet wil haasten in de vakantie heb ik besloten om nog een dag te blijven. Dus ik ben vier nachten in Luang Prabang.

‘s Avonds ga ik naar de night market. Op deze markt verkopen ze heel veel handwerk producten. Maar deze zijn bijna zonder uitzondering van topkwaliteit. Ik heb veel markten gezien waar ze vaak goedkope troep verkopen maar hier dus zeker niet.

Mooi houtsnijwerk, mooie zijden, leuk prenten etc. Alleen jammer ik kan bijna niks meenemen op de fiets.

Gewoon omdat het kan een rib-eye steak met patat besteld en een ijsje toe.

Nu moet ik mij wat haasten voor Max. Om 0:00 mijn tijd begint de formule 1 race.

1. Rutger:
    6 november 2023
    Loast in laos! Nou dan maar een feestmaal en goeie drank ouwe. Gefeliciteerd.
  2. Daan:
    6 november 2023
    Feestmaal gaat hier wel lukken. Goed bier trouwens ook.
  3. Daan:
    6 november 2023
    Feestmaal gaat hier wel lukken. Goed bier trouwens ook.
  4. Esther:
    Gefeliciteerd Daan met je verjaardag. 🎉
    De uitslag van de race was een mooi begin van je verjaardag.
    Hoop dat de GPS zijn weg weer gevonden heeft.
  5. Iwan:
    Hoe is de GPS? Ik hoop dat alles weer werkt
  6. Daan:
    6 november 2023
    Esther dankjewel. Race was leuk maar voor mij wel erg laat. Ja de gps is een dingetje. Dat verhaal komt morgen.
  7. Anna:
    6 november 2023
    Lieve Daan ik hoop dat je mijn felicitaties hebt ontvangen voor je 53ste jaar.