Ha Tien - Tri Ton

15 november 2019 - Tri Tôn, Vietnam

Gisteravond nog een biertje gedaan bij het guesthouse en een tijd met de eigenaar gesproken. Een aardige en geïnteresseerde Vietnamees. Die redelijk Engels spreekt alleen hij maakt de woorden niet af en dan is het moeilijk om hem te begrijpen.

Gelukkig worden de vogeltjes om 20:00 uitgezet. Na een prima nachtje om 7:30 ontbeten. Dat liet de eigenaar dan naar het guesthouse brengen. Ik kon alleen maar kiezen tussen niks eigenlijk gewoon een warme avondmaaltijd. Dat vind s ochtend echt niet zo prettig. Steak met ei en hele vage stukken worst.

Dus na een matig ontbijt aan mijn tocht begonnen. Het was niet warm maar ik had wel een stevige tegenwind. Dat is niet goed voor mijn daggemiddelde. Maar gelukkig naar mate het warmer 🥵 werd nam ook de wind af.

De weg was best goed en route was ook leuk. Wel wat aan de drukke kant. Ik fietste langs de Cambodjaanse grens.

Vroeg gestopt voor de lunch maar hier is taal echt een probleem. Zelfs als ik het aanwijs snappen ze het niet. Snap jij dat nou. Dus ik krijg eigenlijk altijd het verrassingsmenu van de kok. De ene keer is de verrassing groter dan de andere keer. Deze keer was het prima kreeg zelfs een bouillon soepje erbij.

Onderweg nog langs een heftig monument gefietst. De Rode Khmer heeft het betreffende dorp in 1978 kompleet uitgemoord. Er zijn maar twee overlevenden van de ruim 3000 personen. Vietnam is toen in 1978 Cambodja binnengevallen en heeft er voor gezorgd dat de Rode Khmer ten val kwam.

Het monument is een grote lotusbloem waar je in kan. Om het wat indrukwekkender te maken hebben ze 1100 botten lees mensenschedels van de slachtoffers in het monument opgestapeld. Dat vind ik heftig.

Ik was lekker op tijd in Tri Ton en heb een prima guesthouse gevonden. Ik ben nu wat door de stad aan het banjeren. Er zit hier een uitstekende koffiebar, volgens het routeboekje alleen je moet geen koffie bestellen want dat hebben ze niet 🤬.

“Do you have cappuccino” yes! Oh doe mij maar een cappuccino. Yes we have no cappuccino? No cappuccino? Yes cappuccino. You have cappuccino? Yes no cappuccino!  Duidelijk geen cappuccino. 🤪

Zo nu aan de hotpot. Ik hoop dat het bestellen goed is gegaan. Er stond maag, kikkers en een hoop andere ingewanden op het menu.

Het bier is hier zo warm dat ik er toch ijs in heb gedaan 🙀.

De hotpot is mislukt. Het vlees was “tendon” dat was ik even kwijt maar dat is pees?!??  Ik vind een zeentje al niet geweldig in mijn vlees. Maar daar eet ik wel om heen of als het klein is eet ik het op. Maar dit was echt niet oké  het zag er al smerig uit zwart met diepe groeve en lange slierten van weet ik wat.

Dus naar mijn favoriete koffiebar gevlucht. Kaart met foto’s oh zo mooi. Kan ik het zo aanwijzen. Ze hebben patat “yes” doe dat dan maar. Yes we don’t have 😳.

Er moet een hamburger komen. Krijg ik een broodje ei! Ja mijn Vietnamees is zeker nog niet op dikte. Maar waarom staat een broodje ie bij de hamburgers.

Het eten lijkt in Vietnam toch iets moeilijker dan de vorige landen van deze reis. Het is net of ze je compleet niet begrijpen. Dat ging toch beter in de landen hiervoor.

1. Iwan:
    16 november 2019
    Hoeveel kg ben je al afgevallen van al dat "matige" eten?
  2. Daan:
    17 november 2019
    Ha ha nou niet veel. Ik snoep gewoon meer. Maar vanochtend heb ik mijn snoepjes weggegooid en niet omdat ze niet lekker waren. Er is nog hoop dat ik terugkom met ingevallen wangetjes