Slapen in een dome met zingende marsmannetjes buiten

22 november 2023 - Mai Chau, Vietnam

Vroeg wakker dit keer door de wekker en niet door een dorpfluisteraar. In dit hotel is het ontbijt inbegrepen. Nou dan gaan we maar even bij het buffet kijken. Maar ik moest meekomen naar de keuken. Nou wacht even ik ga niet zelf koken ik ben hier om te fietsen. Maar ik mag mijn favoriete noodle soap uitkiezen.

Ondanks dat ik net mijn bed uitgeklommen ben mag ik om de hoek bij het hotel gelijk weer klimmen. Ik had gehoopt op een makkelijkere route maar ik moet toch meer klimmen dan verwacht. Gelukkig niet echt steil maar gevoelsmatig duurt het eindeloos. Ik ben het stadje nog niet uit of daar ik een mooie koffie tent. Misschien wordt dit wel mijn laatste goeie cappuccino voor Hanoi.

De omgeving is best bijzonder soms lijkt net of er ergens in het veld gewoon een berg is neergezet. Het zijn allemaal dicht begroeide heuvels.

Onderweg kom ik een “Jamin” tegen alsof ze het geweten hebben. Een winkel met een hele grote snoep afdeling midden in de bergen. Na lang zoeken vind ik iets wat op Winegums lijkt. Maar die snoepjes zijn voor Vietnam begrippen idioot duur, €3,50.

Misschien had ik het al eerder gezegd maar wat erg vermoeid is dat als een auto je voorbij wil rijden hij eerst even toetert. Eerst dacht ik dat ik opzij moest gaan maar dat is niet zo. Ze toeteren om te laten horen dat ze er zijn. Nu is deze weg best druk ook met vrachtwagens dus ik wordt een beetje toeter moe. Als een tegenligger mij ziet en denkt leuk een toerist op een fiets dan toetert hij ook.

Ik ben eindelijk boven op de berg 1246 mrt. nu komt het leukste stuk, de afdaling en deze keer is het een afdaling zoals het hoort. Gewoon 32 km afdalen, ik ga behoorlijk snel en haal auto’s en vrachtwagens in.

Ik kom uit in een leuk stadje Mai Chau en zie ook wat toeristen. Ik fiets naar het hotel wat in het routeboekje staat. Maar helaas ze hebben geen kamer maar er is wel een glamping, nu weet ik niet precies wat dat is dus ik zeg dat ik niet in een tent ga liggen.

Maar het zijn erg leuke “dome” tenten die luxe zijn ondanks dat de douche en de wc apart naast de dome staan. Het nadeel is wel dat deze dome erg duur is $60. Na wat onderhandelen is het €50 per nacht en ik blijf twee nachten.

Je kan er ook uitstekend eten en ik neem een sandwich voor de lunch.

Het stadje is klein en er is eigenlijk niet heel veel te beleven. Ik doe wat boodschappen en ga terug naar mijn dome.

Als je in de dome zit is net of je op mars zit met buiten zingende marsmannetjes. Er is een karaoke tent verderop met allemaal uitstekende zangers en de muziek op elf. Gelukkig stopt dat om tien uur vanavond.

In het restaurant bij het hotel bestel ik het duurste op de kaart. Een Australische biefstuk. Dat had ik even nodig na drie per dag noodle soep.

Het is super goed alleen wat weinig.

Terug in mijn dome wat Netflix kijken en daarna slapen.

1. Miriam:
    24 november 2023
    Een dome met heuse schommelstoelen!!!
    Kek hoor

De kids vroegen niet of ze noodle soep mochten maar ik heb nee gezegd
    Had er zo geen zin in na al je verhalen hihi