Instant noedels en lippenstift

2 november 2023 - Houayxay, Laos

Zo lekker vroeg mijn bed uit. Dat is niet echt iets voor mij, maar ik ben up and running. Goed geslapen en op tijd naar bed.

En wederom staat daar een thermoskan. Daar had ik stiekem op gerekend. Ik heb instant noedels gekocht zodat ik niet eerst ergens moet ontbijten. Dus lekker op mijn balkon aan de noedels.

Fietsje is er klaar voor, bereider volgens mij ook. Dus let’s go.

Op naar Laos 90km buffelen. Het begint gelukkig vrij vlak dus ik kan behoorlijk doorfietsen. Om 14:00 heb ik ruim 70km afgelegd. Ik moest behoorlijk vroeg aan de lunch. Die instant noedels daar maak je geen kilometers mee.

Dus even bij oma in de keuken gekeken. Lekker lang gegaarde kippentenen. Nou doe toch maar pannetje twee.

Prima noedels, hier ga ik het zeker mee redden tot aan Laos.

Bij grens met Thailand met de fiets het douanekantoor in. Daar zit een meer dan knappe Thaise douanier. Ze ziet mij aankomen en gaat gelijk d’r lippen stiften in een klein spiegeltje. Nog even happen in een zakdoek en ik ben aan de beurt. Ik wilde niet te bijdehand reageren maar ik zei wel dat ze er goed uitzag. Dus ik kreeg gelijk mijn uitreisstempel.

Blijkbaar toch iets in de war van het knappe douanegeweld. Probeer ik mijn fiets door de tourniquet te wurmen. Nou dat was niet de bedoeling en het past ook niet.

Wel irritant je mag niet fietsen tussen Thailand en Laos. Je moet met de bus. Echt nog geen vijf minuten maar je moet er wel een kaartje voor kopen ook voor de fiets. Kost niet veel maar telt wel lekker op. De bus zou over 10min gaan rijden maar het werd 40min.

Op naar de grens met Laos. Ik had al een e-visum dus ik zou zo klaar moeten zijn. Nou niet echt, toch een formulier invullen maar dat staat al op mijn e-visum? Maar goed ik was de enige daar. De douane zat op mij te wachten, hij had het licht aangedaan en het loket geopend?!? Moet ik betalen voor het stickertje in mijn paspoort. Het is omgerekend een euro. Maar ik vermoed dat die douane dat in zijn zak steekt. Hij had ook een heel duur horloge om. Niet echt iets voor een douanebeambte. Maar goed ik ben in Laos.

Mijn Thaise bath omgewisseld in Lao Kip dus gelijk miljonair.

Nog tien kilometer fietsen naar Houayxai. Het plaatsje is redelijk toeristisch met als voordeel veel hotels en restaurants. Ik heb een prima hotel gevonden. Wel iets aan de prijs (€15) vermoed ik. Zo eerst even koffie en een broodje. Maar er zitten zoveel vliegen dat ik na het broodje ergens anders ga zitten.

Gelijk een nieuwe simkaart gekocht voor een maand 100GB voor €8. Blijkbaar is dat duur want de dame wilde een goedkopere aansmeren. Dat scheelde al gauw €0,80 maar dan wel met veel minder GB’s.

Het bier is hier €0,91 dat is veel goedkoper dat Thailand. Dus ik neem er eentje.

Via het hotel de boot geregeld voor morgen, 140 km varen op een lawaaiige (oordoppen klaar) boot naar Pakbeng. De tocht duurt ongeveer 6 uur.

1. Miriam:
    3 november 2023
    Beerloa met een Heineken glas dat dan wel weer
    Proost
  2. Anna:
    4 november 2023
    Daan gaat het goed ??? al een tijdje niets van je gehoord
  3. Bart:
    13 november 2023