Overstekend wild

8 november 2023 - Had Pang, Laos

Vandaag een echt fietsdag in Laos. Gelukkig is het maar 34 km dus ik heb niet echt haast. Na het ontbijt bepak ik mijn fiets en check uit.

Omdat de koffie in het hotel echt slechter dan slecht is bestel ik thee. Gisteren had ik een cappuccino gemaakt van oploskoffie. Op de schaal van één tot tien een min drie.

Dus toch een koffie buiten de deur. Leuke tent dus een cappuccino besteld met een bananentaart. De eigenaresse is een Nederlandse. Moet ik mijn schoenen uitdoen ook goeiemorgen.

De route is meer dan prachtig. Onderweg een waarschuwingsboord voor overstekende olifanten. Wat een onzin maar twee tellen later staat er een olifant voor mijn neus. Ik heb toch maar even gewacht tot hij overgestoken was. Je wil er niet overheen fietsen.

In een klein dorpje, het mag geen naam heb ik een Cola-tje gedronken. Blijkbaar komen hier geen toeristen dus werd het stiekem steeds wat drukker om mijn heen. Ik was de attractie van de dag.

Het resort waar ik heen fiets moet meer dan prachtig zijn. Eén echte verwen plek staat er in het routeboekje. Het resort is in een wel heel klein plaatsje. Dus ik heb het snel gevonden. Het grote toegangshek staat op een kier dus gelijk het terrein op gefietst. Maar het terrein is compleet verlaten alles is dicht met grote hangsloten. Het zwembad daar durf ik geen twee minuten in te zwemmen. Het water is groen van de algen en er drijven tig dode kakkerlakken in. Het lijkt al maanden verlaten!

Dit komt zo slecht uit, het volgende hotel/guesthouse is een kleine 40 km verderop en dan moet ik hopen dat het open is of dat er plaats is anders komt er ruim 50 km bij en dat ga ik in donker niet fietsen.

Ik ben natuurlijk niet heel vroeg vertrokken omdat ik een klein stukje moest fietsen. Maar nu nog even 40 km trappen is wel een dingetje.

Ik herpak mijzelf en ga eerst flink lunchen dan hebben we dat gehad en kan ik doorgaan.

Na een goeie lunch zet ik even tandje bij. Het heuvelt meer dan mij lief is maar daar kan ik niks aan veranderen.

Na ruim 65 km fietsen moet hier ergens een guesthouse zijn. Na wat rondvragen blijkt het om de hoek te zijn.

Compleet bekaf, ik had er aardig de vaart in, sta ik voor het guesthouse. Ik ben zelden zo blij geweest met een min drie sterren hotel.

Maar belangrijk het bed is schoon. Badkamer en toilet zijn eigenlijk gewoon een. Misschien een idee voor thuis. Het is een hurktoilet op de plaats waar je moet staan om te douchen. Er zit een korte slang aan de douche en geen douchekop. Ik vraag nog tegen beter weten in of ik een douchekop mag maar die is er niet.

Gelukkig na wat bijbetalen krijg ik wel de afstandsbediening van de airco. Het is 29 graden in de kamer en ik moet echt afkoelen.

Zo ongeveer op mijn hurken voor het toilet probeer ik mijn haar te wassen. Wel een rare combi shampoo met een goed gebruikt toilet.

Om de hoek is een restaurant en om te voorkomen dat ik te laat ben ga ik om 17:15 eten. Maar er is niemand nou niemand bij we je denkt te kunnen bestellen. Alleen twee kinderen van een jaar of tien. Maar die zijn bijdehand en maken een prima noodle soepje.

Het grote voordeel is morgen dat ik maar 50 km hoef te fietsen anders was dit één van de langste fietsdagen geweest van de reis.

Als ik mij goed voel stamp even door en zit ik weer in een prachtig resort?!? Als dat ten minste open is.

Buiten voor het hotel nog wat Netflix zitten kijken. Maar het is wat onrustig. Er zitten hier behoorlijk grote sprinkhanen en krekels. Maar die beesten zijn denk ik nachtblind of zoiets. Want ze vliegen tegen de muur op en dan landen ze zo af en toe in mijn nek of ze wandelen over mijn toetsenbord. Dat leidt wat af van de film.

1. Iwan:
    9 november 2023
    Leuk die Olifanten op de weg enorm balen van het verlaten resort😱 hopen dat je morgen eem betere plek hebt
  2. Iwan:
    9 november 2023
    Leuk die olifanten over de weg, masr echt balen van het verlaten resort😱
    Hopen dat je morgen een betere plek hebt.