De kogel is door de tempel!

3 november 2023 - Pak Beng, Laos

Vroeg opgestaan omdat dat mijn tweede natuur is?! Ik moet nog ontbijten voordat dat de boot vertrekt. Gisteren vertelde twee Duitse toeristen waar je goed kon ontbijten. Dus een pancake met Nutella en banaan gegeten. Prima ontbijtje alleen geen koffie.

Ik fiets naar de boot en ik ben ruim op tijd. Eigenlijk gewoon de eerste. Mijn fiets wordt op het dak van de boot gelegd daar wordt ik niet zo blij van. Maar ze willen het niet anders.

De boot loopt langzaamaan vol met toeristen. Als ik denk dat het nu wel vol is komt er nog een buslading bij. Ook zit er een Duitse jonge gast aan boord die al om 9:30 aan de Whisky-Cola zit. Ik vermoed dat we nog wat van hem gaan horen.

Onderweg werd nog een keer gestopt omdat we nog lang niet vol zitten om nog een stuk of tien gasten te verwelkomen.

De tocht over de Mekong is prachtig maar zeven uur op een lawaaiige (motorlawaai) boot dan ben ik er wel klaar mee. Om halfvijf komen we aan in Pak Bang dit is een plaats die leeft van de toeristen die hier een tussenstop maken om de volgende dag met dezelfde boot door te varen naar Luang Prabang. Luang Prabang is één van de mooiste steden van Laos. Het staat ook op de werelderfgoedlijst. Als ik ga fietsen ben daar pas over zes dagen. Ik moet eerst nog even over een flinke bergrug fietsen!

Bij de aanlegplaats word je al opgewacht door mensen die een hotel of een kamer hebben. Het is eigenlijk best druk en ik met al mijn fietstassen en de fiets die nog op het dak van de boot ligt vind ik dat maar zo zo. Ik kan niet mijn tassen in de gaten houden en mijn fiets aanpakken. Dus ik besluit gelijk een kamer te regelen en gooi mijn bagage in de auto. Ik pak mijn fiets aan en fiets achter de auto aan. De kamer is zeker niet al te best (misschien wel de slechtste tot nu toe) en ook aan de dure kant, 20 dollar.

Het is een klein dorpje met heel veel hotels en restaurants. Ik loop wat rond en bedenk hoe nu verder. Ik heb eigenlijk geen zin om die bergrug in zes dagen over te fietsen en jarig te zijn in een dorpje in de middle of nowhere. Dus de kogel is door de tempel en ik besluit, omdat ik dat varen wel echt tof vindt, om morgen gelijk door te varen naar Luang Prabang. Deze tocht is ruim acht uur varen en dus langer dan de eerste. Daar een hotel te zoeken met een groot zwembad.

Alleen je kan in dit dorp, Pak Beng geen tickets voor de boot kopen. Dat kan alleen op de boot zegt een Lao die ik tegenkom op straat. Omdat zeker te stellen vraag ik het nog in het hotel en bij de broodjeszaak waar ik broodjes heb besteld voor op de boot. En inderdaad je koopt het kaartje op de boot.

Ik zoek een plek om voor mijn avondeten en kom veel bootreizigers tegen. Een stel vraagt of ik erbij kom zitten en we praten over reizen dat is weer gezellig. Zij reizen al maanden rond.