Hanoi dag 4

29 november 2023 - Hanoi, Vietnam

Vandaag eerst even knippen en plakken voor gevorderden. Ik wil die fietsdoos af hebben.

Daarna een goeie cappuccino tegenover het hotel. Terwijl ik aan de cappuccino zit maak ik een route langs bezienswaardigheden en museums die ik wil zien.

Ho Chi Minh mausoleum, Prison Museum

In Hanoi is tijdens de oorlog een B52 bommenwerper neergeschoten boven de stad en in een vijver terecht gekomen en die ligt er nog steeds. Even verderop is er zelfs een museum aan de B52 gewijd.

Etnologie museum voordat je binnen bent weten ze wel geld uit de westerse portemonnee te krijgen. Ten eerste betaald een buitenlander veel meer toegang en moet je serieus betalen om foto’s te mogen maken en dan betaal je ook voor je fiets. Maar goed ik moet niet zeuren. Het museum is prachtig en het is veel groter dan ik dacht. Het gaat over de bevolkingsgroepen in Vietnam met gebruiken hoe ze wonen en leven. Even verderop is nog een museum over andere Aziatische landen en buiten hebben ze een heel dorp nagebouwd.

Ik ga weer naar de pizzeria waar ik eerder ook was. Maar tot mijn schrik staat er een rij buiten te wachten. Ik vraag hoelang het duurt en dat ik best aan de bar wil eten. Ik moet twee uur wachten. Ik vertrouw het op een of andere niet en vraag het aan een ander. Nou als je alleen bent kan je boven gaan zitten. Wederom een prima pizza.

Op de terugweg kom ik langs een echte bruine kroeg die ook mij favoriete biersoort hebben IPA. Ik drink er twee want het kost tonnen VND.

Nog even langs de stapstraat die is nu echt superdruk. Maar ik vind een plekje en drink een biertje.