Dagje Dien Bien Phu

15 november 2023 - Điện Biên Phủ, Vietnam

Ik neem maar weer een noodle soep als ontbijt en waarom weet ik niet want er zijn veel andere dingen. Maar het is geloof ik even mijn dag niet zo. Ik moet op een of andere manier erg wennen aan deze stad en Vietnam zelf. Daar had ik in Thailand en Laos geen last van. Waarom weet ik niet maar in deze stad is echt niks te beleven je kan nergens lekker zitten terwijl hij is groot zat is. Een van de redenen is volgens mij ook dat hier dus geen toeristen komen. De Vietnamese vinden het wel erg leuk dat ik erg ben. Ik moet handen schudden en veel hallo’s. Ik had ook gezegd dat ik Tom Cruise was misschien daarom.

Op naar het nationaal museum** ik koop een kaartje bij de ingang en ga het museum in. Er is helemaal niemand in het museum gelukkig hoef ik het licht niet aan te doen maar het scheelt niet veel. **Dien Bien Phu is vooral bekend om de slag tegen de Fransen in 1954. Dat zie terug in het museum. Veel wapens en voorstellingen met levensechte poppen.

Op het moment dat ik klaar ben en naar buiten wil moet ik mijn schoenen uitdoen (gelukkig geen andere broek van Doris aan). Ze hebben ook een panorama voorstelling die ze mij graag willen laten zien. Deze is best indrukwekkend 360 graden rond. Een complete voorstelling van het slagveld.

Na het museum de stad wat verkend maar wat ik al zei er is niet veel. Wat wel bijzonder is is dat de stad eigenlijk uit duizenden winkeltjes en werkplaatsen bestaat.

Ik had al even zitten puzzelen met de route naar uiteindelijk Hanoi. Wat ik niet zo tof vind is dat ik weer heel veel moet klimmen en dat ik dan uitkom in een piep klein plaatsje. Niet veel meer dan een kruising met wat huizen.

Omdat er bij het hotel veel taxi’s staan vraag ik wat het kost om mij 160 km, twee routes ik moet er totaal zeven, verderop te brengen. Ik had het wel verwacht maar dat is serieus duur, bijna €90. Daar gaan we even een nachtje over slapen.

Ik eet bij de tent van gisteren en vraag om gebakken rijst met een ei. Dat is een behoorlijk smakeloze hap maar goed geen noodles. Blijkbaar vindt de eigenaar het weer leuk dat er een blanke in z’n zaak zit. Dus ik moet met hem proosten. Ik krijg iets heel erg sterks en hij wil weer proosten maar dit sla ik af.

Op naar het hotel en na wat tv kijken naar bed

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Iwan:
    17 november 2023
    Leuke foto van je nieuwe fiets. En die klim is wel mooi te zien op de andere foto.
  2. Daan:
    18 november 2023
    Ja klimmetjes maken mij ongerust. Die zijn echt pittig. Denk maar aan die keer dat we moesten klimmen op de fiets bij F1 in België. En dat dan 25km lang